Tarinan rakennuspalikoita

Story Structure Architect -kansi

Victoria Lynn Schmidtin Story Structure Architect on nimensä mukaisesti hyvin tekninen kirjoittamisopas. Se ei ole tarkoitettu niille, jotka inhoavat kaavoja ja algoritmejä. Kirjan alkuosa keskittyy romaanin erilaisiin mahdollisiin rakenteisiin, esim. tavallinen juoni tai rinnakkaiset tarinat, joita on havainnollistettu erilaisilla käyrillä. Käsitellään myös tarinoita ilman perinteistä tarinan rakennetta, jopa interaktiivinen fiktio.

Suurin osa kirjasta keskittyy kuitenkin esittelemään 55 erilaista mahdollista tilannetta, joita voi käyttää juonena, sivujuonena tai pelkkänä tapahtumana. Pareiksi jaetuista elementeistä esitellään aina kummastakin rakenne, eli alku, keskiosa ja loppu (jotka ovat väitetysti aina samat, käytti elementtiä sitten juonena, sivujuonena tai tapahtumana), tarvittavat henkilöt, erilaiset variaatiot (esimerkiksi erehdyksessä tapahtunut väärinkäsitys tai tahallaan aiheutettu väärinkäsitys) ja kysymykset, joita pitää miettiä. Lisäksi annetaan aina pari esimerkkiä, jotka yleensä ovat elokuvia.

Tässä on rujosti kääntämäni lista kaikista elementeistä, olkaapa hyvät. En ala niitä selittää kaikkia, koska muuten tästä blogitekstistä tulisi miljoona sivua pitkä. Jos haluatte tarkemmat tiedot, lukekaa kirja. Viimeisin tilanne on “tyhjä”, eli annetaan kysymyksiä, joilla voi rakentaa oman tilanteen.

  1. avunpyyntö
  2. auttaminen
  3. uhalta pelastus
  4. muukalaisen vierailu
  5. kosto
  6. rikollisen parantaminen
  7. perhekosto
  8. uusi perheenjäsen
  9. pako
  10. takaa-ajo/pyrkimys
  11. katastrofi
  12. ihme
  13. julmuuden tai epäonnen uhri
  14. onnekkuus [onnettomalle]
  15. (vallan)kumous
  16. tuki
  17. uhkayritys
  18. parantava matka
  19. kaappaus
  20. jälleennäkeminen
  21. mysteeri
  22. keksintö
  23. hankkiminen
  24. luopuminen
  25. sukulaisen viha
  26. sukulainen sankarina
  27. kilpailu [enemmän liike- kuin urheilu/arpamielessä]
  28. uhraus
  29. aviorikos
  30. uskollisuus [menetyksen jälkeen]
  31. hulluus [hullu henkirikollinen]
  32. nerous
  33. varomattomuus
  34. varovaisuus/päättämättömyys
  35. kielletty rakkaus
  36. uhraus rakkaudesta
  37. läheisen tappaminen
  38. vakaumus
  39. itseuhraus
  40. itsesuojelu
  41. läheisen häpeän paljastuminen
  42. läheisen saavutuksen paljastuminen
  43. esteet rakkauden tiellä
  44. rajaton rakkaus
  45. taistelu jumalan kanssa
  46. yliluonnollinen kokemus
  47. väärä syytös
  48. vaistonvarainen [oikea] syytös
  49. katumus
  50. empatia [ei pysty tekemään vaadittua pahaa]
  51. läheisen kuolema
  52. outo parivaljakko
  53. kala kuivalla maalla

Vaikka ei haluaisikaan kirjoittaa tietyn kaavan mukaan, Story Structure Architect on oiva inspiraation lähde, jos mieleen tulee vaikkapa idea, mutta ei keksi, miten siitä saisi tarinan, tai mieleen tulee tarina, mutta siitä ei saa rakennettua riittävän kompleksia. Tästä saa ideoita erilaisista mahdollisista tapahtumista, sekä kysymyksiä, mitä kannattaa miettiä erilaisten tapahtumien yhteydessä. Kirja soveltuu romaanien lisäksi hyvin myös novellien, elokuvien, näytelmien, sarjakuvien ja pelien kirjoittajille.

Kirja on muuten ihan hyvin kirjoitettu, mutta jotkut elementtikuvaukset ovat selvästi selkeämpiä ja paremmin selitettyjä kuin toiset – joistain tajuaa heti, mistä on kyse, toisista taas on aluksi yhtä kysymysmerkkiä tai saa jopa aivan väärän kuvan. Jotkut elementit ärsyttivät muuten, kuten “hulluus”, joka jo ajatuksena oli ärsyttävä.

7 Responses “Tarinan rakennuspalikoita”

  1. Aura says:

    Ihan hyviä vinkkejä. Palaan varmaan tähän listaan myöhemminkin, kun minulla on ongelmana yleensä juuri toimivan tarinan rakentaminen. Henkilöhahmoja ja ideoita on kyllä yleensä ihan riittävästi, liikaakin. Niiden yhteen sitominen on vain vaikeaa. Tyypillisesti tiedän tarinan alun ja lopun, mutta keskiosa tuppaa hajoamaan.

    Tuo “outo parivaljakko” on mielenkiintoinen. Mietin juuri vähän aikaa sitten, onko omissa teksteissäni sellaisia ehkä paljonkin. Mikä tekee parista epäsuhtaisen tai muuten oudon, ja miten paljon käsitykset vaihtelevat ihmisten kesken? En tiedä, osasinko nyt ilmaista itseäni yhtään ymmärrettävästi. :D

    • Keskiosat ovatkin se osuus, jossa ihmisillä yleensä on vaikeuksia, alut ja loput taas tulevat luonnostaan.

      Outoja parivaljakkoja löytyy aika monestakin kirjasta, onhan kirjallisuuden ydin konfliktissa ja vastakkainasettelussa, mutta tässä käsiteltiin tietysti nimenomaan tilannetta, jossa se on juonen (tai lyhemmän osan kirjasta) keskiössä. Uusimmassa romaanissani pääjuoni tuntuu olevan yhdistelmä useita eri tämän listan elementtejä, joista outo parivaljakko on yksi. “Ydinpersoonallisuus” (temperamentti?) on omaa pariani erottava tekijä, mutta kirja listaa seuraavat:

      -työ
      -tausta ja kasvatus
      -koulutus
      -filosofia
      -harrastukset
      -moraali
      -tavoitteet, haaveet
      -elämäntapa
      -sosiaaliset suhteet
      -luokka tai asema
      -raha ja kulttuuri.

      Ikää ei muuten ole mainittu, mutta se menisi ehkä taustan alle.

      Kirjan mielestä konflikti tulee nimenomaan siitä, että molempien mielestä heidän tapansa on oikea ja toisen osapuolen pitäisi muuttua. Heidän tavoitteensa on kuitenkin yhteinen (esim. parisuhteessa tai poliisiparilla).

      Vaikka kirja ei sitä erikseen mainitse, itse sanoisin, että tässä juonityypissä hahmojen kehittyminen tarinan aikana on vieläkin tärkeämpää, kuin useimmissa muissa tarinoissa (pois lukien “parantava matka” ja vastaavat).

      • Aura says:

        Kiitos selvennyksestä! Noinhan se tietysti menee, että henkilöiden väliset konfliktit ovat aika perusjuttuja kirjallisuudessa yleensä. Mielenkiintoinen lista eroavaisuuksista, vähän jotain tuollaista ajattelin itsekin.

  2. Mielenkiintoisia juttuja! Kiitos postauksesta!

    Oleko pystynyt itse hahmottamaan juonen tämän oppaan perusteella?

    • Luin oppaan enemmän mielenkiinnosta (NaNoWriMon aikaan sai kokonaisen pinon kirjoittamisoppaita ilmaiseksi e-kirjoina, joten rohmusin ne kaikki). En koe, että olisin saanut kirjasta mitään hirveitä ahaaelämyksiä, kun olen niin paljon kirjoitusoppaita lukenut, mutta luulen, että siitä voi olla hyötyä esim. siinä, kun minulla on usein vaikeuksia dramatisoida ideat tarinoiksi asti. Tai jos joskus tulee jokin ihme “blokki”, voi vaikkapa selailla tuota tapahtumalistaa.

  3. Kiitos rehellisestä vastauksesta! Monen oppaan kanssa käy juuri näin, että vaikka opas vaikuttaa hyvältä, niin kuitenkaan se ei kanna mitään itse kirjoittamiseen. Mielenkiinnon joka tapauksessa onnistuit nostamaan tällä kirjoituksella.

    • Kyllä minusta suurin osa lukemistani oppaista on antanut paljonkin rahkeita kirjoittamiseen. Tämäkin olisi varmaan ollut ihan hyödyllinen aloittelijalle, mutta luettuani reilun tusinan kirjoitusoppaita suurin osa asiasta on tietysti jo tuttua. (Minulla on kyllä luettavana nyt leffankirjoitusopas, josta koen saaneeni irti paljon myös romaaneita ja novelleita varten; kirjoitan siitä jossain vaiheessa.)

      Toisaalta en suosittelisi tätä kenenkään ensimmäiseksi (romaanin)kirjoitusoppaaksi, koska se voisi tuntua ahdistavan kaavoihin kangistavalta, jos sitä lukisi raamattuna eikä ideapankkina. En osaa kyllä sanoa, mitä suosittelisin ihan ensimmäiseksi oppaaksi, koska myös lempiteokseni How to Write a Damn Good Novel vaatii jonkinlaiset pohjatiedot ja -taidot. Mutta joka tapauksessa sellaiselle, joka on lukenut sanotaanko vaikka 1-3 muuta kirjoitusopasta, tämä osuisi varmaan parhaaseen saumaan.

Kommentoi
Name and Mail are required